Εκτύπωση

Κατά την 7η Συνάντηση της «Ακαδημίας Γονέων», οι γονείς ενημερώθηκαν για το επίμαχο θέμα του σχολικού εκφοβισμού στο φυσικό και διαδικτυακό περιβάλλον. Φορείς παρουσίασαν πρωτοποριακά εκπαιδευτικά προγράμματα κατά του σχολικού εκφοβισμού που υλοποιούνται σε σχολεία, τηλεφωνικές γραμμές συμβουλευτικής υποστήριξης και ηλεκτρονικές πλατφόρμες με ρόλο συμβουλευτικό και λειτουργία forum.

Συγκεκριμένα, τη συνάντηση συντόνισε η Ελένη Καραγιάννη, Εκπαιδευτικός - Εισηγήτρια Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Μέλος Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής για τον σχολικό εκφοβισμό Υπ. Παιδείας.

 

Η Ελένη Τζαβέλα, Αναπτυξιακή Ψυχολόγος και Επιστημονική Συνεργάτης της «Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.)», αναφέρθηκε πώς βιώνουν τα παιδιά το σχολικό εκφοβισμό και για το έντονο συναίσθημα πόνου που τα κατακλύζει. Απαρίθμησε τους παράγοντες κινδύνου που αυξάνουν τον εκφοβισμό. Τόνισε ότι το κλειδί για την καλύτερη διαχείριση του εκφοβισμού είναι η εκμάθηση και η ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Αυτό επιτυγχάνεται πρώτα απ’ όλα με τη συμβολή της ίδιας της οικογένειας και σε δεύτερο επίπεδο μέσα από το σχολικό περιβάλλον. Παρουσίασε το καινοτόμο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Enable – Ενδυναμώνοντας, το οποίο υλοποιείται σε σχολεία με πρωτοβουλία του επιστημονικού οργανισμού «Μαζί για την Εφηβική Υγεία». Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό εργαλείο με σκοπό να διδάξει τα παιδιά την κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση. Βασίζεται σε τέσσερις άξονες: την αυτοεπίγνωση, την αυτοδιαχείριση, την κοινωνική επίγνωση και τη διαχείριση σχέσεων.
Η κ. Τζαβέλα υπογράμμισε ότι οι γονείς είναι καλό να εξηγούν στα παιδιά τα συναισθήματα που βιώνουν οι ίδιοι, να τα επικοινωνούν, να τα εξηγούν διδάσκοντας με αυτόν τον τρόπο συναισθηματικές δεξιότητες. Το άνοιγμα καναλιού επικοινωνίας είναι πολύ βασικό για την ενίσχυση θετικών συμπεριφορών. Ακόμη, σημαντικό ρόλο στη διαχείριση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού παίζει η υποστήριξη από πλευράς γονέων και όχι η προστασία, η οποία αφαιρεί από τα παιδιά την ευκαιρία της αυτοδιαχείρισης των προβλημάτων τους.

 

Στη συνέχεια η Καλλιόπη Αθανασίου, Ψυχολόγος, Υποψήφια Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ και επιστ. Συνεργάτης Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ) παρουσίασε τη γραμμή στήριξης ΜΕ.ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΩ 800 11 80015, της «Μονάδας Εφηβικής Υγείας». Η συμβουλευτική γραμμή απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους. Παρέχει ενεργητική ακρόαση, είναι εύκολα προσβάσιμη χωρίς να απαιτείται μετακίνηση. Ο ειδικός κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής κλήσης διερευνά τη σοβαρότητα του περιστατικού ώστε ανάλογα με το βαθμό κρισιμότητας να κλείσει ραντεβού με τον καλούντα ή σε πιο ακραία περιστατικά να καλέσει τη Δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος. Η γραμμή δέχεται γύρω στις 2.500 κλήσεις ετησίως. Λειτουργεί καθημερινά 9.00-3.00.
Η Μονάδα Εφηβικής Υγείας έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας για το θέμα ενημέρωσης στα σχολεία γύρω από το σχολικό εκφοβισμό. Επίσης, η κ. Αθανασίου αναφέρθηκε στο πρόγραμμα ΑΡΙΑΔΝΗ, το οποίο διεξάγεται σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και εκπαιδεύει επαγγελματίες ψυχικής υγείας σχετικά με το φαινόμενο του «Εθισμού» των εφήβων στο Διαδίκτυο, καθώς και άλλους κινδύνους.

 

Η Ντόρα Πάλλη, Υποδιευθύντρια του Διεθνούς Κέντρου Ολυμπιακής Εκεχειρίας παρουσίασε το πρόγραμμα που διεξάγουν στα σχολεία κατά της σχολικής βίας προβάλλοντας τα ολυμπιακά ιδεώδη. Το πρόγραμμα σέβεται τη διαφορετικότητα. Μέσα από τραγούδι, κίνηση, μουσική και εικόνες τα παιδιά εκτίθενται στις αξίες και στο σεβασμό της διαφορετικότητας.

Η Αντωνία Τορρένς, Med, PhD, Πρόεδρος του Κέντρου Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού (ΚΜΟΠ) παρουσίασε την ηλεκτρονική πλατφόρμα LivewithoutBullying.com. Η πλατφόρμα λειτουργεί εδώ και τρεις μήνες. Είναι ένα εργαλείο που προέκυψε ως ανάγκη για παροχή βοήθειας στις οικογένειες.
Το ΚΜΟΠ συνεργάζεται με τη «Μονάδα Εφηβικής Υγείας» προκειμένου να υπάρχει ολιστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα απευθύνεται σε δυο κατηγορίες χρηστών: α) Ενήλικες (γονείς εκπαιδευτικοί) και β) παιδιά. Υπάρχει ανωνυμία και ευκολία στην εγγραφή χρήστη. Ανά πάσα στιγμή εθελοντές ψυχολόγοι επικοινωνούν με το άτομο που απευθύνει κάποιο ερώτημα. Επόπτες ψυχολόγοι παρακολουθούν την πλατφόρμα. Το ΚΜΟΠ εκπαιδεύει παράλληλα και εφήβους, οι οποίοι βοηθούν στην ανάρτηση κατάλληλου περιεχομένου.

 

Η συνάντηση έκλεισε με την Ελένη Παπαμιχαλάκη, Εκπ/κός MEd, Μέλος Περιφερειακής Ομάδας Δράσεων Πρόληψης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γ΄ Αθήνας. Παρουσίασε απόσπασμα από ένα πολύ συγκινητικό θεατρικό δρώμενο, το οποίο συνδυάστηκε με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού προγράμματος κατά του σχολικού εκφοβισμού «Enable – Ενδυναμώνοντας» στο σχολείο τους, το 5ο Γυμνάσιο Πετρούπολης. Το θεατρικό, με τίτλο: «ο Τυφλός και ο Κυνηγός», εμψύχωσαν υποστηρικτές-συνομήλικοι (συμμετέχοντες μαθητές στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα) του σχολείου τους και άτομα του τμήματος Α.Μ.Ε.Α. του Δήμου Πετρούπολης.

 

* Πατήστε στην κάθε εικόνα να την δείτε ολόκληρη